Kyrkan
Vedevågs kyrka invigdes 1837 och ersatte då en tidigare träkyrka.
Kyrkan överlämnades som gåva till Lindesbergs församling av Wedevågs Bruk
1916. Restaurerad och återvigd 1984. Bland kyrkans inventarier märks
särskilt altarmålningen Christus Consolator av Gottfrid Kallstenius. |
![]() |
![]() |
Ingemar Pettersson medverkar i Vedevåg. |
Gunnar Källström byggde våra
kyrkor
Linde Bergslags Kammarkör Wedevåg – You Tube
Året 1724 måste på månget sätt ha blivit ett märkesår för bruken Wedevåg-Kvarnbacka-Stensta som för tiden hade sam-produktion av vapen, hel- och halvfabrikat, handredskap samt tekniskapparatur för mätning/vägning och till apotek/grossister Från Släktforskningens register ser vi att följande fanns inskrivna härvid, just detta märkesår; - 1724 : Jean Ehrenprentz, välborne överdirektören, Kajsa Lindroth, hustru, Niclas Ehrenprentz, Erik Wartz, Gustav Warg, Anders Warg, Mårten Warg, gevaldinger, Casper Cane, bajonettsmäster, Johan Junge, Jöns Brusk, Anders Wetterflod, Mårten Triwaldt, Herr direktör (svenska ångmaskinens ”fader”). Triwald, Carl von Linné, Jonas Alströmmer, alla med anknytning till Wedevåg samt ytterligare tre herrar av deras ”kaliber” skall senare grunda Den Svenska Kunkliga Vetenskaps Akademin, nämligen den 2 juni 1739.
Vidareläsning kring Carl von Linnés besök i
Wedevåg 1746, på hans Väst-götaresa,
kan göras i ”Wedevåg-Qwarnbacka möter
Carl von Linné” 2007. |
Wedevågs ”religiösa arv” och framtida ”kultplats” på 1720-talet Genom historiebeskrivningar på det tyska språket vet vi att områden för utvandring till den Europeiska kontinenten i större omfattning förekom på 100-talet efter Kristus. Redan under 300-talet ef.Kr. författas av dessa utvandrare en tidig bibel, på deras nu utdöda språk. Samma språk som en annan historisk bibel är författad på, nämligen den av svenskarna under 30-åriga kriget bortrövade från Prag;-”Djävulsbibeln”! Vissa grupperingar ur dessa ”Utvandrare” återkom till Norden på 300-talet, vägledda av sina, senare gudförklarade härförare,vi känner dem alla som Oden, Tor, Frö/Frej osv.
Att t.ex.Oden eller Odin verkligen förekom som en fysisk
person bevisas ur Isländska och brittiska källor som var för sig
redovisar en släkttavla för Oden som sträcker sig hela 50
generationer bakåt i tiden, alltså innan Oden själv var påtänkt
och framfödd! Wulfilas motreformation drabbar Odin - folket på 300 - talet Av Hans S Eriksson 2006 På ett bräckligt skriftspråk; -Runskrift uppblandat med Grekiska gör sig den västgotiske biskopen för området kring nedre Donau, ”Västgoternas apostel”, Wulfila till tolkare för den första bibeln på ett germanskt språk. Hans bibeltolkning betecknas vara en milstolpe i den europeiska odlingens historia. Som underlag tjänade den grekiska texten i dess >>bysantinska>> form. Det var här första gången som ”De heliga skrifterna” överflyttades till ett germanskt språk. Under Wulfilas hand måste ett nytt skriftspråk ha skapats. Därmed har Wulfila vunnit en plats som portalgestalten till de germanska språkens litteraturhistoria. Odin-folket får här vara samlingsnamnet på befolkningen i ”Trägudars Land”, en inte helt obekant titel. Utifrån äldre skriftkällor och vetskapen om de nordiska kungadynastierna, kan mångt och mycket spåras av vår förflutna historia. För att landa hos oss berättar källorna, att Odin-folket nådde södra Skandinavien ett par generationer före Kristi födelse. De lämnade området vid Asovsjön år 65 f.Kr. på grund av att de fördrevs av romarna. Vid samma tidpunkt ikläder sig Odin konungamakten över hela Skandinavien. Sonsonen Frode övertog kungadömet efter sin far, ungefär samtidigt som kejsar Augustus förklarar världsfreden, och Kristus föds. Men det är flera ”slevar” i 300-talsgrytan! Följer vi dagens arkeologer upptäcker vi ”De stora gravarnas folk” – aunjetizkulturen eller ”Höggravskulturen” som kommer släpande på, bl.a. de första till Norden införda föremålen av brons. En naturlig vattenväg finns, från deras hemtrakter, en biflod till tyska Elbe förde dem via Nordsjön till oss. Deras samhälle var toppstyrt och aristokratiskt. Efter dem kom urnefältsfolken, som medförde ett mer jämlikt tillstånd, p.g.a. att andra invandrare blandat upp deras ursprung, t.ex. kelter, slaver och ”urfinnar”. Det kanske mest spektakulära folket som letar sig hit, är hunnerna, som ska ha uppfört Eketorps borg på 400-talet. Var kanske hunnerna förföljda av hemvändande Väringar, efter romarrikets fall? Hormonstinna livvaktshövdingar som bara kastat under sig landområden vid Medelhavet, men som fått avstå och nu styrde kosan mot norr och den stundande ”Motreformationen” som väntades när Wulfilas ”Bulla” släppts. Väringarna eller Varjager som de slaviska folken kallade dem, var skrivkunniga, världsvana män, som säkert tog kristendomen till sig och var beredda att t.o.m. med vapenmakt kristna ”De vilda tavasterna” uppe i Norden. Att det sedan var strids- och försvarskunniga hunner, visste naturligtvis inte livvaktshövdingarna, som fick utstå mången kamp mot ”borgarna”. Att inte Wulfilas bibel överlevde, berodde på att Västgotiskan dog ut. Man beräknar att de sista ”urgoterna” försvinner i Europa på 600/700-talen och därmed finns inte längre behovet av språket. Wulfila dog som en gammal man år 383. Drygt hundra år senare bröt den östgotiske hövdingen Teoderik, på kejsarens uppdrag, med huvuddelen av sitt folk, in i Italien och slog år 493 germanhövdingen Odovakar, som gjort sig till västromerska rikets herre. Han lät utropa sig till konung över Italien med angränsande ”provinser”! Aposteln Wulfilas bibel framställdes senare med lyxhandskrift under namnet Codex Argenteus, på purpurfärgad pergament av nyfödd eller ofödd kalv skrevs den av två konstskickliga skrivare med silverbläck. Guldbokstäver ger särskild glans åt de första tre raderna i varje evangelium. Silverbibeln blev svenskarnas huvudtroffé när de 1648 under fältm.G.Wrangel,gen.Königsmarck plundrar Prag!
Wedevågs egentliga kristna arvedel i svensk historia sträcker sig tillbaka till vikingatiden. År 1.022 landstiger från engelsk mark misionären och aposteln David, i vär historiebeskrivning benämnd David av Munktorp. Här uppför han med hjälp av ett kristet bröderaskap ett kapell vid Mälaren och senare en klosterskola. David går tillsammans med sina lärljungar ut i landskapet Västmanland och till Dalarna på missioneringsturnéer i ett försök att kristna ”De vilda tavasterna”. En befolkning från trakterna kring finska viken lär enligt vissa källor ha dominerat Bergslagen under perioden fram till Medeltiden. Bevis av mänskliga aktiviteter häruppe återfinns hos arkeologerna med stenyxa från Björkasjön. 6.000 år, stenyxa från Vedevågssjön 4.000 år, 20-tal lågtekniska hyttor längs Sverkestaån daterade till år 360 f.Kr. David var föregångare till de senare prästerna och blev före sin död 1.066 den första biskopen i Västerås stift. Rom sände ombud att ”Hämta hem” hans kranium! I Vedevåg återfinns ett Medeltida arv i Prästängen dvs betesmark för boskap tillhörande prästerskapet i Lindesberg.Här var ”Fäbo” vid Klementsboda åt prästerna! Wedevågs bidrag till katolska kyrkan bestod av ekonomiskt stöd vid uppförandet av Den Heliga Birgittas klosterkyrka i Vadstena. Behållningen som järnet inbringade från Koverboda Hytta, Båårs(läs Vängs) hytta och kanhända flera hyttor i närområdet bidrog till finanseringen av bygganmdet av den numera benämnda Blåkyrkan, invigd år 1430. Förflyttningar av människor, djur, materiel och förnödenheter skedde längs sedan länge upptrampade stigar. Prästängen i Vedevåg är nämnd. Nästgårds finner vi Källängen, Sjöängen och Nyängen, säkert utmärkta betesmarker och ”oaser” med källfriskt vatten, framsprunget ur skogsrikets innandömen. Men det var det åtråvärda järnet som kyrkan ”skodde” sig på. Säkert var det också katolska munkar som var de allra första bergsmännen i området, vi vet under alla förhållanden att det var utländska munkar som förde hit konsten att göra tegel, ett mera hållbart byggnadsmaterial till kyrkor och framför allt ifall motståndare ville ”tutta på”! Den äldsta påträffade väggen i Lindesbergs kyrka bär spår av ”munkvarv”, ett murningssätt typiskt de Medeltida munkarna. Några minnesår i detta sammanhang: Norske ”Sankt Olof” tillbringar vintern hos kung Sigtrygg i Närke, härskare på Skeppstaberg, före sitt Ryska fälttåg 1.029. På platsen är uppfört en stavkyrka till Sankt Olofs minne samt en källa där ortens barn än i dag döpes. Heliga Birgitta och maken gör 1339 sin pilgrimsvandring till Nidaros, Om vi antar att de utgick från Ulvåsa nära Alvastra kloster och intill Vadstena,borde de ha tagit vägen härförbi då de hade stark anknytning till Närke och konung Magnus Eriksson med makan Blanca av Namur när de vistades på Örebro hus o Kägleholm. Birgitta var anställd hovdam på 1340-talet. Koverboda hytta omnämns år 1384 i brev.
|
1637 blev
ett”märkesår”på flera sätt för
Wedevåg-Kvarnbacka
! Läns-Arvet på I 3 i Örebro ruvar på mången skatt! Inte minst all den dokumentation som Bertil Waldén lämnat efter sig av tryckta alster. Har funnit hans kommentarer till en reseberättelse från 1749 ”VINTERVISIT 1749”, en fyradagars resa i Örebro län,där Wedevåg-Kvarnbacka beskrivs: Handskriften, som är originalet till denna reseberättelse, har Bertil Waldén lånat av familjen Åkerhielm på Kägleholm-Dylta. Man har låtit resenären förbli anonym, troligen för att inte skada grannsämjan, bruksägarna emellan. Man kan förmoda att det är en person med anknytning till Dylta? Eller, kanhända en person bördig från Türingewald, en tidigare landgreve? ”På landshövdingens bekostnad anträddes resan till Wedevåg förbij Näsby Kyrkia som öfwer siön till höger war belägen, och HinsBergs herrgård nestan mitt öfwer till wenster. En och ½ mil ifrån Kiegelholm Ligger Wedwåg i Nord, eller något westligare; En å rinner genom det samma, det som Ligger på Södre sidan Kallas Qwarnbacka och det på Norre sidan Wedwåg, och äro werkstäderna inrettade på begge sidor om en lång gata som går öfwer åhn men grenar sig på Wedwågs sidan åt wenster och en hoper werkstäder åt höger,en del af desse werkstäder Kallas Smalkalden”. Sen följer en beskrivning av tillverkningen, lokaler, smeder, produkter, priser och transportsätt. Vi kommer in igen när Mr.-X träder ut från Stång jerns hammaren och befinner sig före bron: ”Wägen går upp före backen till Herrgården. Han är af trä så wäl som Kyrkian bygd, rödmålat och till anseendet utanpå enligt med et så stort werks werde”. Till denna sidnot har Bertil Waldén kommenterat:”H e r r g å r d e n . . . ä r a f t r ä s å w ä l s o m K y r k i a n b y g d . . . Den 1637 uppförda, 1695 renoverade bruksherrgårdens huvudbyggnad revs omkr. 1810. Den alltjämt kvarstående norra flygeln inreddes 1937 till bruksmuseum. – Kyrkan, som var byggd vägg i vägg med nyssnämnda huvudbyggnad, invid dess södra gavel, revs 1821. Det nuvarande brukskapellet uppfördes 1837 ett stycke norr om herrgården”. Utskrivarens kommentar:”Vi vet redan, att år 1675 f i n n s en klockare, bosatt i Vågartorpet, tillhörande Wedevåg. En annan klockare bokförs på 1690-talet i Wedevåg,alltså är det troligt att kyrkans tjänstgöring förekom fr.o.m. 1637 och fram till branden, som borde ha inträffat 1734, då brukspatron Ehrenpreus d.y. 1735 anhåller hos riksmyndigheten om att få uppföra > e t t n y t t k a p e l l < ! Detta beviljas och byggs i utkanten av herrgårdsparken, gränsande till trädgårdsanläggningen. Nu har redan smålandsprästen Nils Linnéus ”gästföreläst” som både predikant och barnschollärare, året 1724. Hans mera berömde son; - Carl von Linné inrider på bruksgatan den 7 augusti 1746 och bemödar sig att författa en omständig men klarläggande beskrivning om brukens utseende och tillverkningar. Fattigbössan från Kapellet, finns bevarad i Wedevågs Kyrka!Den av landshövdingen bekostade fyradagarsresan i länet kan ha avsett någon person som ”kungens befallningshavare i länet” dvs landshövdingen i sitt ämbete stod mycket nära!Kan det möjligen ha av varit chefen själv?”
|
|
KOLERAN gracerade som värst i Sverige åren 1834-1873. Svårast var tydligen en landsomfattande epedemi år 1853. Kolerakyrkogårdar är anlagda på en del platser detta år! Värst drabbades västkusten! Dödligheten var 50% (svårkontrollerad diaré)! Kolerakyrkogården i Frövi, Näsby församling är från 1853. Här drabbades 23 personer. Alla var järnvägsbyggare från Västergötland, vilka nu vilar sin eviga sömn vid Hedvägen. Järnvägen de byggde var Köping-Hult (vår första) mot Vänern. Koleran drabbade tydligen inte Wedevåg pga att bruksägaren E Cederborgh, först den 22 juni 1853 ansökte om tillstånd att ”insätta en ny begravningsplats”. Prästen C D Arosenius undertecknade det beviljade tillståndet den 19 juni 1853. Margareta Claessotter, född 1796 i Köping blir den förste att jordfästas på Wedevåg 3. (ordningsnummer för kända begravningsplatser) den 17/4 1854. Hon var hustru till efterlevande torparen Carl Olsson, Sjöängen. Fram till den 6/4 1941 fanns 82 personer begravda här (Kyrkv.Swen Abrahamsson skrev detta ur kyrkböckerna) Anm.: Wedevåg 1. vid ”Nya Tegelbruket” kan vara offer för 1710-års pest, där 112 personer i Näsby (Frövi)dog. På Skottbackarna, RYA, finns ”Herrhagen”! Wedevåg 2 - är Lillöns begravningsplats i bruk 1804-18, eventuellt ännu längre, enligt Swen Abrahamsson!
|
|
Undervisning för barn och ungdom i Wedevåg-Qwarnbacka 1735.
Utöver
namngivna källor medverkar: Margit Palmér - Walden med
örebrouppgifter ¤ Hans S Eriksson.
Enligt
Fil.Dr. Sixten Rönnow 1944, tolkad av Kamrer Swen Abrahamson
1964 och 1968,i skrifterna Wedevågs Bruks Historia och Kyrkan
Vedevåg, inrättades av Bruks-patron Hans Ehrenpreus d.y. 1935 en
>>Barnaskola>> och ett kyrkligt Kapell i anslutning till
Herrgården. Skolbyggnad kan vara den i dag benämda ”Gillestugan”
invid f.d. Handelsträdgården intill Anexet, f.d. Brukskontoret.
Kapellet antas ha varit beläget på den ehrenpreuska källaren, på
vars båda ingångsdörrar applicerats plåtkulor från Qwarnbackas
systerbruk Stensta 1695, av Hans Ehrenpreus d.ä. tillika
vapenfaktor i Arboga, adlad 1694 med titeln överinspektör
(1636-1711). 1730 års reglemente föreskrev att föräldrar och
målsmän >>måtte tillse, att deras avkommor deltogo>>! Noteras
bör, att redan f ö r e 1735-års skola förekom
undervisning,enligt S. Rönnow.
Dock fanns
redan sen tidigare en barn- och ungdomsundervisning på bruket
och möjligen i trakten. Riksrådet Axel Oxenstierna inbjuder 1641
Jan Komensky, den tidens främsta pedagog, till Sverige för att
diskutera skolreformer. Han bosätter sig inom landet t.o.m. 1646
och utarbetar läroböcker som kom den svenska undervisningen till
del. Komenskys lärofader var klosterpatern Rabbi Lööw i Prag,
som präglats av långa lärotraditioner från klosterskolor. Jan
Komensky eller Amos Comenius, högtidlighålls med jubiléer på
orter där han varit verksam; - Läroverket i Västerås och Schola
Carolina i Örebro. I Wedevåg omnäms 1675 klockaren Erik Ersson.
- Just detta år saknar Linde-Wedevåg tjänstgörande kyrklig
förrättare! (enligt S. Abrahamson) Kan Erik Ersson ha varit
både musikant och läromästare, dessutom?
Vid
tidpunkten för Wedevågs Nya Skola, d.v.s. 1735-års skola,
befanns Kyrkoherde Olof Aspman tillgänglig. Det sedan början av
1700-talet ingångna reglementet påbjöd >>att bruksfolkets barn
skulle besöka barnaskolan – att lära läsa i bok och undervisas i
deras kristendomsstycken>>. Skulle föräldrarna tredskas med
skolgång-en, kunde bruksdirektören låta sätta dem i kistan. Den,
kanske redan under 1600-talet, inrättade skolan beskrivs under
flera räkenskapsår. Sålunda står skrivet i 1731-års bokslut att
>>då skickades 900 dr till ”barnascholan” i Wedevåg>>. Även i
1739 års reglemente, uppgjort av statsmakterna, då Wedevåg
inlöstes till kronan, omtalas skolan och plikten för varje
hantverkare, som har barn i skolåldern, att låta dessa gå i
denna skola. Enligt Nohrborg undervisades 1760 en större mängd
ungdom av mäster. 1798 öppnade Joseph Lancaster i Southwark, en av Londons förstäder, en friskola för fattiga barn.1801 började han i sin skola tillämpa sitt eget system för undervisning, d.v.s. Lancastersystemet. Som i korthet är uppbyggt på att han : - Indelar sin skola i 8 klasser, satte en skicklig elev i spetsen för varje, att som Monitör (Lärare) meddela de andra de kunskaper han bättre, eller i högre grad inhämtat. Med denna orginasa-tion kunde en (1) lärare, med lätthet undervisa och iordninghålla 500-1000 ungdomar.
Metoden
blev epokgörande under namnet ”Växelundervisning”. Sin
tillämpning här hos oss, inleddes 1822 av riksdagsman Anders
Jakob Cnattingius, som var en tillskyndare för
folkundervisningens höjande, inkallades som sekreterare i
Sällskapet för växel-undervisningens befrämjande. Metoden
erbjöds i Sverige-Norge f.r.om 1828. Doktor S.Rönnow omnämner på sid. 240 i Wedevågs Bruks Historia, a t t Lancaster-undervisning förekom i Wedevåg från 1837, alltså fem år före folkskolans införande, 1842. Att elevunderlaget var gott, förstår man när sockenstämman för Lindesberg, vid ett möte förordar att stadens skola förläggs till Wedevåg.- Större skolhus byggs 1866.
|
|
![]() |
![]() |
Wedevågs
Folkskola från 1866 kostade 6.660
kronor och byggdes av Kommunen. Den äldre skolbyggnaden, som
fortfarande är bevarad vid Herrgården, bekostades med
statsmedel på 1730-talet, då Wedevåg
var inlöst till Staten.
(mer
fakta i artiklarna upptill och nedan)
Bygg-FORM som nu äger
fastigheten, har gjort utbyggnaden närmast. Den f.d.
gymnastiksalen hyrs av Svenska
Kyrkan som Församlingshem med verksamhet för asylsökande.
|
Wedevågs
nästa skolhus uppfördes 1913 på en tomt som bruket upplät.
Kommunen bekostade byggnaden med 30.000
kronor. Fyra lärosalar och två lägenheter för undervisande
lärare. Dock samordandes
skolgången i slutet av 1940-talet
med Högstaboda och Rya skolor.
Småskolan behölls lokalt, men från 3-6:e
klass bussades barnen, om varandra. |
![]() |
![]() |
När
fotografen vänder sig, från 1913 års Skola, fångar kameran
den åttkantiga Kyrkan i Wedevåg
från 1837. Svagt till vänster skymtar 1866 års Skola.
Omedelbart till höger uppe på en kulle är Klockstapeln
belägen. Ytterligare något till höger finns
Begravningsplatsen från 1853. Efter ett hundra år befanns
lika många personer ur lokalbefolkningen ha funnit sitt
sista vilorum därstädes. |
Varför
Kyrkan i Wedevåg är åttkantig
har många frågat sig? Samma ”fenomen” uppenbaras när vi
besöker Malingsbo Kyrka i
Dalarna. Där anges att arkitekten
Tessin haft,”ett finger med i spelet”! Övergår vi
sedan till arkitekturen kring
Brunnslivet; - finner vi att ofta själva Brunnen är
taktäckt, med pelare i 8 hörn
och däremellan öppen för ut- och in passage. Carl von Linné
kom 1746 resande ner från Loka Brunn, kanhända var det han
som sådde ett frö… ?
|
![]() |
![]() |
1853-års Begravningsplats i Wedevåg
är belägen nära Kyrkan. Härifrån kan man, över den västra
åarmen, se
Lillöns Minneskors, som är rest på en klippa över
1804-års Skogskyrkogård, där 47 personer ur
smedfamiljer har
begrafts fram till 1818.Kyrkvaktmästaren
och Kamreren vid Wedevågs Bruk,
Swen Abrahamson, sammanställde
en förteckning över vilka som vilar här. |
Vedevågs
Skola från 1972, är uppförd där Kvarnbacka Bruk 1545-1845
hade tillverkning av Rörplåt,
(pipor till pistoler och
gevär) Stångjärn,
Harneskplåtar, Sågblad, Redskapsjärn, Järnmanufaktur o Stål.
|
![]() |
![]() |
Rastgården till Vedevågs Skola
från 1972. Grundskola med sex klasser under Lindesbergs
Kommun. Gymnastiksalen kommer även till användning för
ortens Idrottsföreningar som träningshall. Skolan
är
också Lokal för röstning till Kyrkan, Kommunalt, Landstings
och Riksdagen.Bakom skolhuset
hörs Kvarnbackafallet mäktigt
brusa, i kaskader under Östrabron.
|
Detta
är alltså den sista i raden av Skolor i
Vedevåg! Vi har i texten redan ”mött”, >Schola
Linnéus> som eldhärjades
1733-34, >Ehrenpreus Barnaskola>
från 1735 är bevarad men oinredd, >Bröderna Sparres
Folkskola> från 1866 och >D.C.
Kiellers Skola> från 1913.
Wedevågs Kulturstig börjar just
härifrån och sträcker sig in mot Kvarnbacka Ö, Storön och
längs Herrgårdsån med
Stenvalvsbron.Vi
lämnar frågan öppen, vad 1972 års Skola kan heta? |
![]() |
![]() |
Vänder
vi kameran 90 grader åt höger upptäcker vi det ursprungliga
Konsumhuset,där
senare Linds Kvartersbutik var inrymd. Lindesbergs Kommun
inrättade Bibliotek här, sedan lokalen i
Centrum-huset blivit för trång.
År 2006 hyrdes butiken av Migrationsverket. Under
KONSUM-eran bodde i lägenheterna
ovanför: John Åkerlund med familj och
Ragnar”Ossian”Hellkvist
med familj. |
Nedre
delen av Konsum-Huset, inrymde
förr: Anna o Karl Ahlströms Café, Hallkvists
Conditori, Bergslagens
Sparbank,Åkes Trav &
Galopp-Hörna,Wentzels
Frisersalong,Zetterlunds Tobak &
Tidningar. År 2006 fanns Migrationsverket,
Byalaget, Stigs
Qwarnbacka, Johnys Schakt och
Brancos PIZZERIA. |
Till minne av kyrkvaktmästare Swen Abrahamsson, tillika brukskassör vid Wedevågs Bruk, restes detta minneskors och minnestavla (innehållande namn, yrke och livslängd) på de 47 namngivna personer som för evig tid vilar på Lillöns skogskyrkogård, gravsatta 1804-1818 (1853). Arrangemanget bekostades av Wedevåg AB genom disponent Tom Degefors. Träkonstnären Torbjörn Lundkvist skapade ekkorset. Fyra ovala mässingsplåtar beskriver på ett stativ vilka som är begravda vid Lillölogens norra kortända. Vid gravplatsens norra sida fanns en likbod av trä uppförd, enligt Ragnar Nydén.
Vid ceremonin som ägde rum den 12 september 1992 medverkade från Svenska Kyrkan; - Jens Frandsén. Högtidstal hölls av verkställande direktören för Wedevåg Färg Sture Åtterås. Musikalisk inramning bestods av Linde Dur- och Nyckelharpsgille. Gusselby Folkdansare under Ulla-Britt Anderbert skapade med äldre dansformer tidsperspektivet bakåt mot 1800-talet. Jens Frandsén bar en 1700-tals kaftan. Metodiskt läste han upp namnen på samtliga 47, från Vedevåg bosatta, varav de äldsta var födda i slutet av 1700-talet. Korset fick texten ”DE SOM GICK FÖRE”, allt enligt en önskan av Swen Abrahamsson. Utmarschen gick till Vedevågs Kyrka, där alla folklorister tillsammans med Jens fullbordade minneshögtiden.
|
Läromästare,böcker och bibliotek i ett kunskapshungrigt Wedwog-Qwarnbacka
Hans S
Eriksson, efter W. Tham, S. Rönnow, Bergslagernas Tidning 3/6
1948,Örebro-Kuriren 2/3 1992
När Carl
von Linnés fader, Nils Linnéus (1674-1748), året 1724,
gästföreläste vid Wedevågs utbildningsanstalt, inrymt i >>Barnascholan>>,
belägen vid Herrgården, ovanpå den med plåtbucklor (1695 från
Stensta bruk i samband med Herrgårdens renovering) försedda
vinkällaren, befanns herrgådsköket, från 1637, beläget i det
nuvarande Wedevågs Museum. Brukspatron 1684-1711 var Hans
Ehrenpreus d.ä. som vid orten driver stångjärnsbruk, dvs hos
Qwarnbacka-Stensta klingbruk, tillverkar rörplåtar och harnesk.
Genom lån till Karl XI:s fälttåg, adlad 1694 och vapenfaktorist
i Arboga och Örebro. Vapenfaktorist i Örebro fr.o.m. 1690 är
sonen Hans Ehrenpreus d.y. som vid faderns bortgång blir
ensamägare, 1711-1722, till Wedevågs Bruk. Vid Carl von Linnés
besök i Vedevåg, den 7 augusti 1746 (Västgötaresan), pågår
>>inmönstring av lärogossar till smedjor och utbildning>>
(skolbudget daterad 1724). Vi skall inte heller i det här sammanhanget glömma,Axel Oxenstiernas framgångsrika samarbete med pedagogen Jan Komensky eller Amos Comenius, som 1641-46 med bosättning i Sverige utarbetade, såväl läroplan som skolböcker, till läroverket i Västerås och Schola Carolina i Örebro. I Wedevåg omnämns Erik Ersson som klockare 1675, en befattning med utbildningssyfte, då just detta år Linde-Wedevåg saknar kyrklig förrättare. Omkring 1734 eldhärjas >>Schola Linnéus>>, varpå Hans Ehrenpreus d.y. tillskriver >>ecklesiastiken>> om att få uppföra en ny skola vid Herrgården. Detta beviljas, så när scholmäster, Olof Aspman, för första gången ringer in till fortsatt undervisning i Wedevåg, skriver man årtalet 1735. År 1730, hade utkommit reglementet till målsmännen, >>måtte tillse, att deras avkommor deltogo>>! Sedan krigskommissarie Halenius föreslagit 1755 om en förflyttning av skolan i Lindesberg till Vedevåg, tjänstgjorde tull- och accisskrivaren Johan Öberg som undervisare vid bruksskolan. Kvarnbackatullens granne var Värdshuset, ”Östra Bron”.
När sedan
Joseph Lancaster 1798 i Londons förorter påbörjar en skolform
med växelundervisning, 1801, kommer det att senare få
återverkningar på den Rabbi Lööwska-Comenius-inspirerade
läroplanen här hos oss! Bell-Lancaster-metoden erbjuds i
Sverige-Norge 1828, men redan 1822 är riksdagsman Anders Jacob
Cnattingius, igång med att förhöja folkundervisningen med >>vexel-undervisning>>,
detta som sekreterare i ”Sällskapet”. Lancasterundervisningen
når Wedevåg 1837 och införs, fem år innan, den egentliga
folkskolan tillkommer, 1842. Detta under kyrkoherde Samuel
Christopher Rathsman(1828-44). Men, den verklige tillskyndaren
av folkskolans införande i Lindes socken var,Carl Daniel
Arosenius(1847-87). På den barnmusikaliska delen måste omnämnas
Betty Ehrenborg, som hos sin broder, brukspatronen på Bohrs
bruk, Richard Ehrenborg, 1851,lanserar för riket; ”Den svenska
Söndagsskolan ”med sångtexter, från ”Hugenotter”, till ”The
civil american war”!
Den först
fast anställde läraren, troligen verksam vid 1735-års skolhus,
beläget invid Handelsträdgården och nuvarande Tennisbanan
(Gillestugan, enligt Elsa Tiderman), var Nils Olof Wester,
verksam 1860-74. Tydligen var ”kostymen för trång” vid
Herrgården, så Wester blev tillskyndare av ett nytt skolhus
1866, beläget bredvid Kyrkan från 1837. Den andre skolläraren på
”Vedevågs Utbildningstron”, blev bildningspionjären Per Gunnar
Larsson, även framstående väckelsepredikant. Anställd som lärare
och kolportör åren 1874-1901 (död i Örebro 1923) och
ursprungligen lärljunge till pastor Lundborg. Tillsammans med
baronen Sparre anordnades vid midsommar, väckelsemöten, som
kunde samla 5 - 6.000 personer.
Vad vi
redan förstått, av den mångåriga lärotraditionen i Vedevåg, var
det ingen brist på läskunnigheten. Skolbyggnader från 1735, 1866
och 1913 minner om avgångsklasser, vars skolkort finns bevarade,
mer än 100 år tillbaka i tiden. Studiegången från perioden
Komensky-Comenius, med hälften studietid, hälften praktik i den
första formen, byttes senare mot Bell-Lancaster-metoden, vars
växelundervisning, (en lärare utser de bästa eleverna till
gruppledare) var praktiserad när den svenska folkskolan
infördes, år 1842. Vedevågs undervisning stärktes givetvis av
den kyrkliga församlingen i Linde, vars nytillskott 1837, blev
den åttkantiga kyrkan, uppförd efter en tessininspirerad
föregångare. Kyrkans placering är några få meter från 1866- och
1913- års folkskolor. Den fristående klockstapeln har kanhända
andra inspiratörer? Eftersom Vedevåg på 1870-talet, under brukspatronen och friherren, Axel Carlsson Sparre (1835-1900), tillsammans med organisatören för väckelserörelsen, pastor H.J. Lundborg i Linde, blivit ett centrum för Evangeliska fosterlandsstiftelsen, grundad inom stadskyrkan i Stockholm 1856, fanns grogrund i Vedevåg för bildandet 1889 av nykterhetsföreningen Nationalgodtemplarorden NGTO,benämnd”Templet 296 Wede-våg”. Dess första styrelse blev: Övertemplar Jonas Petter Vackelin, vicetemplar Israel Carlsson, sekreterare Karl Kihlberg, skattmästare Jonas Nilsson och materialförvaltare August Carlsson. Medlemsavgiften var 75 öre för män och 50 öre för kvinnor. Andra medlemmar var: tegelslagare Jonas Nilsson med fru, sliparen Johan Wiktor Högman med son, smeden Stålberg och grepmakare Frisk(bild sidan 265 i Wedevågs historia).
Ordenshus
uppfördes på Storön invid Ruddammen och Nya Tegelbruket. Den
egna idrottsplanen inspirerade till friidrott, men även till
fotboll, något som tidiga fotografier vittnar om, med uppställda
spelare från skilda decennier. Den första blåsorkestern på
ideell grund såg dagens ljus, liksom amatörteateruppsättningar.
Iscensättare och regissör var folkskolläraren i Högstaboda, John
Westerberg, som inte tvekade, utan ibland påtog sig en och annan
roll, i de ofta lustbetonade uppsättningarna. När studiecirkeln
introducerades med åtföljande litteratur blev resultatet
boklådor och lånebibliotek. Övertemplar J.P.Vackelins utgift om
50 öre som fraktkostnad för böcker till ”Templet”, godkänns på
mötet med NGTO, den 9 maj 1889. När bokryggarna blev utslitna,
lagade bokbindare Gustav Molin i Backa dessa, till en förlängd
utlåningstid.
Bokbeståndet växte och man märker hur det samtida
författarskapet sätter sin prägel på litteraturvalet omkring
1917, årtalet för den ryska revolutionen och för uppförandet av
Wedevågs Teater, tillkom genom Tekla Keiller. August Strindberg
ansågs väl inte som riktigt ”rumsren”, så hans debut får anstå!
Däremot hyllades Frödings och Heidenstams diktsamlingar, liksom
Rydeberg, Stagnelius, Snoilsky, Runeberg och Tegnér. På
prosasidan märker vi Rydebergs Vapensmeden,Heidenstams
Karolinerna Ernst Ahlgrens Folklifsskildringar,
Björnssons och Schandorphs Fortaellinger, Ellen Keys
Tankebilder och Selma Lagerlöfs alla böcker. Sammanlagt
fanns det 852 band 1969 i Folkbiblioteket, inrymt en trappa upp
i teaterhuset, öppet fredagskväller och med 3.000 årslån.ABF:s
bokklubb tillhörde nu även det”Litterära sällskapet”på bruket. Wedevågs Bibliotek inköpte sin sista bok den 2 november 1965. Bibliotekarier i Teatern på slutet var : - från NTO ; - Ivar och Stig Helmersson, från ABF ; - Arnold Axelsson och Artur Karlsson. Lyriker från Vedevåg som finns publicerade, är : John Edgren, Rudi Lundin, Ruben Lindberg och Rachel Karlsson. Artikelsamling om Vedevåg finns i Örebro, på ArkivCentrum och på Länsarvet + Wedevågs Bruks Historia |
![]() |
![]() |
Templet 296 Wedevågs bibliotekarier i Teatern under den sista utlåningsperioden på 60-talet. Båda vana fjällvandrare och orienterare, i OK- Väring med föreningshus vid Simonstorp, Vedevåg, bröderna, Ivar och Stig Helmersson. |
|
![]() |
![]() |
ABF:s sista bibliotekarier i Teatern var två ”Bokmalar”. Arnold förekom som skådespelare i, ”De glada vedevågarna”, ett revysällskap i SDUK, senare SSU:s regi som framträdde vid folkfester på Lillön, i Teatern samt på turnéer runt om i Örebro län, perioden 1938-1953. |
Artur Karlsson, ”Lången”, var en av de sista bibliotekarierna, i Teatern Wedevåg, för Arbetarnas Bildningsförbund, ABF. Artur förestod läsecirklar av den sort som bröderna Vackelin införde inom NGTO, redan år 1889.Skådespelare, i Leo Alderins Revy-Cabarégäng. |
vedevag.se ©