W-Färg
 

WEDEVÅG FÄRG – ett besök i nutid :




 

Bilden tagen FÖRE utbyggnader av fabriksdelen 2007 och 2008.

Tidigare ”profiler” sedan 1902: 1920 – 1944 – 1964. -Här 1984










 

Wedevågs Jubileumsår 450 ; - 1538-1988 firades med omsorg!

 

 

 

 

Spännlack – Maskinglasyr – Ogatalacker, ja de spritbaserade shellackprodukuterna hade många namn. ”La Modiste”, stråhattsfernissor, återfinns i 1927 års färgkarta från Wedevågs Bruks Aktiebolag. För att inte ”spänna bågen för högt”, ska jag begränsa mig med att visa hur Spännlackerna kom till användning inom försvarsflyget, först arméns spaningsplan som var dukklädda, 1912-15. Modellflyget har alltid eftersträvat ultralätta balsaträlimmade flygkroppar och vingar. Dessa använder fortfarande, år 2008, Spännlacker!

 

 

Bilder från 1911-års uppvisning på Ladugårdsgärde.    -  Tekniska Museet.

 

 

Arméns B1-plan kom till användning inom,  särskilt artilleriet,  1912-1915.

 

Efter ett haveri i Tolefors av löjtnant Malmström, återfördes det till Malmen

 

Artillerimarkeringsplanet B1 på Tekniska Museet, upphängt i taket 1916.

 

 

 

 

Vi ska nu få ta del av hur och vilka detaljer som behandlas med Spännlack när det gäller applicering på delar till modeller :

 







 

 






Vi tillskriver ett Tack till våra spännlacksvänner i Tyskland och tar del av tillgängligt publikationsmaterial från Wedevågs Bruk :

 



 



Caproni kom till Sverige från ökenkrigets Sahara och målade efter dessa förhållanden. Efter att ha landat på våra flygplatser övermålades ”ökenkonturen” med lämplig wedevågsfärg.

 

 

 

 



 









 

 

 

Vanlig etikett, där denna röda markerar WENI-sortimentet. Den blå etiketten tillhörde oljefärgssortimentet, grön var lackfärg osv

 

 

 

Den här märkfärgen känner vi igen, - från Svenska Flygvapnet!

 

 



 

Chefen för Wedevågs Färg- och Fernissfabrik, Jarl Skafte, har ett par timmar kvar till sitt flygcertifikat 31 maj 1948. SAAB-Safiren har dubbelkomando då detta är prototypen till Flygvapnets maskin för utbildning. Vid hans sida, också med manöverfunktioner sitter f.d. RAF-piloten, löjtnant Tage Ståhlenberg som nu efter kriget är pilot för Bergslagsflyg. Bakom dem sitter disponenten för Wedevågs Bruk, Gösta Norlander. De är på väg till London för att inköpa produkter till färgtillverkning på en Mässa där. Kanske har Skafte övertaget spakarna från Ståhlenberg för att öka på sina flygtimmar? Alla känner sig säkra med en så här erfaren pilot och stämningen är avspänd. Molnen tornar upp sig över småländska höglandet och det är över Skillingaryd som katastrofen inträffar! Enligt Bengt Wesström, vars befäl vid rekryten varit haveriutredare, hade maskinen en bränsleläcka och det var när någon i planet skulle tända en cigarett, som en explosion slet sönder hela flygplans-kroppen och enligt vittnen på marken skulle vingar och delar kommit nedsinglande. Resenärernas bagage hängde i träden! Bedrövelsen hemma på bruket och i färgfabriken blev total!/H e

 

 

 
 

vedevag.se ©