VVSK |
||
VVSK betyder Vedevågs Vattenskidklubb och är en marin del ur NTO-föreningen C l u b W e d e v å g som tillkom på 1960-talet, då det yngre medlemsunderlaget började svikta hos Templet 296 Wedevåg. Många från Club Wedevåg bytte klubbtröjan till våtdräkt och gav sig Wedevågssjön hän. Som vi ska se i efterföljande bildkavalkad, så fanns samma aktiviteter lite längre söderut i vattenleden, nämligen vattenskidåkning vid Kilhällen, där Valter Johansson och Dag Möller höll till. Dessa utförde viktiga målningsförsök med PU-lackfärger på träbåt, något som skulle få sin praktiska efterföljd vid Forsknings Laboratoriet hos Wedevåg Färg. Vi ska ta del av utprovningen :
Wedevågs pionjär och främste PU-forskare var Civ.Ing. Josua Pettersson som grundlade Wedevågs tillverkningar av syrafasta bindemedelsbaserade pigmentfärger. Vi ser honom nedan i bild:
Efterföljare, i början av 1960-talet, blev på färglaboratoriet, med syrafasta produkter,den tjeckiske diplomingenjören Roland Scheer med ett förflutet bl.a. hos Wilhelm Beckers i Stockholm.
Under perioden 1964-1967 var jag själv medarbetare på avd. LF 2, som provmålare av dessa produkter. Förutom i Wedevåg skapades provytor vid pappersbruken i Frövifors, Rockhammar, Oppboga och hos Svenska Rayon i Vålberg. Periodvis återvände jag till provplatserna och fotograferade dokumentärt resultaten. Vi ska här få se generalprovet;-applicerade provytor på järnplåt som först fått rosta, sedan sandblästrats, grundats o ytmålats :
Fast redan tidigare, under Ing. Petterssons forskningar kring PU-lackfärger, provmålades den av Valter Johansson tillverkade träbåten i ett praktiskt taget outslitligt system! Så här låg den nylackade båten på sin ”bädd” före sjösättningen :
-och här från jungfruturen, -ut på Wedevågssjöns vatten :
Premiärturen med den, första ”riktiga” motorbåten i Vedevåg. Fören är riktad ut mot sjön, faktiskt i riktning mot Sommarro: Vid sommarrobryggan hittar vi denna ”rote” i full inväntan!
Det är Hans i Backa och Benga i Konsum (som vi då kallades) ”Le trouble fet” har en 25 HKr luftkyld Chresent utombords-motor, Bengt Hellkvists mahognyplywood, en Mercury 35 HKr.
Det här är ju många år sedan, så vi får göra en rekapitulering :
Duktig medhjälpare på dagarna var snickarkunnige H.Mellberg.
Soliga dagar var Sommarro ett måste för båt och vattenskidor :
En större motor (Mercury 50 HKr) kunde dra 3
vattenskidåkare. Här förtöjd och monterad på en Ockelbo T 14 vid badhällen
som är belägen mellan Sikersvik o Österängen.-Kilhällen i bakgrund.
Egna barnen; -Simon och Veronika är här förväntansfulla!
Fler och fler anslöt sig till verksamheten, - klubben växte ur sin kostym. Medlemskap i Närkes Vattenskidförbund erbjöd tävling. VVSK:s styrelse beslutade att skicka mig själv,Roland Johanson och Åke Albertsson att titta på en större båt i Åkers Berga. Där skulle vi fotografera och dokumentera samt få ett prisförslag.Vi startade i gryningen och återvände framåt kvällen för att nästa dag ”lägga korten på bordet”. Föreningen bestämde att köpa,så det var bara att återigen förbereda en 50-milaresa för hämtning.
Roland Johansson provåker på slalomskidan efter Chris Craft C.
Stig-Inge Wentzel,suverän trickåkare gör 360-gradig helikopter.
Roland Johansson, ordförande i Frövi Vattenskidklubb, i
slalom.
Roland Johansson rundar elegant bojen i slalom !
Cavalier-kryssaren i ”hamn” mellan Sikersvik och
Österängen.
Chris Craft Cavalier 16 fot 185 HKr. som säljaren vill se den.
|
||
vedevag.se © |