VVSK
 

VVSK betyder Vedevågs Vattenskidklubb och är en marin del ur NTO-föreningen C l u b  W e d e v å g  som tillkom på 1960-talet, då det yngre medlemsunderlaget började svikta hos Templet 296 Wedevåg. Många från Club Wedevåg bytte klubbtröjan till våtdräkt och gav sig Wedevågssjön hän. Som vi ska se i efterföljande bildkavalkad, så fanns samma aktiviteter lite längre söderut i vattenleden, nämligen vattenskidåkning vid Kilhällen, där Valter Johansson och Dag Möller höll till. Dessa utförde viktiga målningsförsök med PU-lackfärger på träbåt, något som skulle få sin praktiska efterföljd vid Forsknings Laboratoriet hos Wedevåg Färg. Vi ska ta del av utprovningen :

 

 

Wedevågs pionjär och främste PU-forskare var Civ.Ing. Josua Pettersson som grundlade Wedevågs tillverkningar av syrafasta bindemedelsbaserade pigmentfärger. Vi ser honom nedan i bild:

 

 

  Civilingenjör Josua Pettersson

 

 

Efterföljare, i början av 1960-talet, blev på färglaboratoriet, med syrafasta produkter,den tjeckiske diplomingenjören Roland Scheer med ett förflutet bl.a. hos Wilhelm Beckers i Stockholm.

 
Roland Scheer.

 

 

Under perioden 1964-1967 var jag själv medarbetare på avd. LF 2, som provmålare av dessa produkter. Förutom i Wedevåg skapades provytor vid pappersbruken i Frövifors, Rockhammar, Oppboga och hos Svenska Rayon i Vålberg. Periodvis återvände jag till provplatserna och fotograferade dokumentärt resultaten. Vi ska här få se generalprovet;-applicerade provytor på järnplåt som först fått rosta, sedan sandblästrats, grundats o ytmålats :

 

 

 

 

Fast redan tidigare, under Ing. Petterssons forskningar kring PU-lackfärger, provmålades den av Valter Johansson tillverkade träbåten i ett praktiskt taget outslitligt system! Så här låg den nylackade båten på sin ”bädd” före sjösättningen :

 

 

 

-och här från jungfruturen, -ut på Wedevågssjöns vatten :

 

 

    

Premiärturen med den, första ”riktiga” motorbåten i Vedevåg. Fören är riktad ut mot sjön, faktiskt i riktning mot Sommarro:

Vid  sommarrobryggan  hittar vi  denna ”rote”  i  full  inväntan!

 

 

 

Det är Hans i Backa och Benga i Konsum (som vi då kallades)   ”Le trouble fet” har en 25 HKr luftkyld Chresent utombords-motor,  Bengt Hellkvists mahognyplywood,  en Mercury 35 HKr.

 

Det här är ju många år sedan, så vi får göra en rekapitulering :

 

 


 






Ja, så här glad blev förstagångsåkaren, när hon som nybliven medlem i Vedevågs Vattenskidklubb fått prova på 25:an! M e n  vi ska se hur det hela började med bryggan vid Sommarro :

 

 

 

Duktig medhjälpare på dagarna var snickarkunnige H.Mellberg.

 

Soliga dagar var Sommarro ett måste för båt och vattenskidor :

 

  Hand- och ryckstart vare´ här !

 

 

 

Olga från Tyn

 

 
Bryggstart.

 

 

 
Raka armar.

 

 

 
Landar mjukt.

 

 


 - L i b u s e .

 

 

 

 

 

 

 

Ärevarv.

 

 

 
Tjeckiska Olga

 

 

 



Svenske Hans

 

 
Vat.skidskola

 

 

 

 

 

 

 

En större motor (Mercury 50 HKr) kunde dra 3 vattenskidåkare. Här förtöjd och monterad på en Ockelbo T 14 vid badhällen som är belägen mellan Sikersvik o Österängen.-Kilhällen i bakgrund.

 


 

 


50 HKr utbordare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egna barnen; -Simon och Veronika är här förväntansfulla!

 

 

Fler och fler anslöt sig till verksamheten,  - klubben växte ur sin kostym. Medlemskap i Närkes Vattenskidförbund erbjöd tävling.

VVSK:s styrelse beslutade att skicka mig själv,Roland Johanson och Åke Albertsson att titta på en större båt i Åkers Berga. Där skulle vi fotografera och dokumentera samt få ett prisförslag.Vi startade i gryningen och återvände framåt kvällen för att nästa dag ”lägga korten på bordet”. Föreningen bestämde att köpa,så det var bara att återigen förbereda en 50-milaresa för hämtning.

 

 

 

 

 

 

Roland Johansson provåker på slalomskidan efter Chris Craft C.

 

 




 

 

 

 

 

 

 

Stig-Inge Wentzel,suverän trickåkare gör 360-gradig helikopter.

 

 

 Roland Johansson, ordförande i Frövi Vattenskidklubb, i slalom.


 



 

 

 

Roland Johansson rundar elegant bojen i slalom !

 

 

Cavalier-kryssaren i  ”hamn”  mellan Sikersvik och Österängen.

 

 

 

Chris Craft Cavalier 16 fot 185 HKr. som säljaren vill se den.

 

 

 

 

 
 

vedevag.se ©